Zegar dworcowy KZŁ BYDGOSZCZ
30-06-2023 | ciekawostki historyczne, detale, kolejowa
Jest to tzw. zegar wtórny, który do funkcjonowania potrzebuje sterownika – zegara matki.
Kolejowe Zakłady Łączności powstały w Bydgoszczy w 1852 roku jako Warsztaty Elektrotechniczne (Telegraphen Werkstatt). Historia Zakładów związana jest z Królewsko-Pruską Dyrekcją Kolei Wschodniej w Bydgoszczy. Warsztaty wykonywały wówczas prace remontowe napowietrznych linii telekomunikacyjnych oraz sprzętu telefonicznego i telegraficznego. Do zadań Zakładu należało utrzymanie nowo budowanych linii na terenie Prus.
W międzywojniu przekształcono je w Warsztaty Telegraficzne, a później Warsztaty Sygnałowe, które zajmowały się naprawami urządzeń sygnalizacyjnych dla ruchu kolejowego. Po II wojnie światowej stały się jedynym przedsiębiorstwem w Polsce produkującym urządzenia łączności kolejowej. Dynamiczny rozwój nastąpił w latach 60.–70., stając się głównym zapleczem rozwojowym dla PKP. W 2013 PKP Informatyka przejęła KZŁ i włączyła je do Grupy PKP Informatyka.
(Źródło informacji: Kolejowe Zakłady Łączności)
Miejsce wykonania panoramy
Hm – nie miałem pojęcia, że te PKP-owskie zegary nie są samodzielne. A zawsze zastanawiałem się kto chodzi i je wszystkie synchronizuje 🙂 Ma takie rozwiązanie w sumie sens.
Zegary wyglądają bardzo ładnie – przetrwały tyle czasu, co jest dowodem na to, że minimalistyczny i prosty design jest ponadczasowy 😉 Boję się tylko, że skończą na jakiejś aukcji – ludzie niestety kradną takie rzeczy…
Mhm, design tych zegarów zawsze mi się podobał. Kojarzy się z Bauhaus. Takie coś zawsze się obroni.
To chyba „zerżnięte” od Hans’a Hilfiker’a – nawet firma Apple zapłaciła szwajcarskim kolejom SBB około 20 milionów franków (16,6 mln euro) za wykorzystanie wzoru słynnego zegara dworcowego 😉 Wiem, bo na swoim iphon’ie mam podobny widget 😉